Аналіз оскаржень на закупівлях ДП “Медичні закупівлі України”

Аналіз оскаржень на закупівлях ДП “Медичні закупівлі України”

БФ “Пацієнти України” підготував дослідження на тему оскарження централізованих закупівель ліків та медвиробів ДП “Медичні закупівлі України” у 2021 році.

Державне підприємство “Медичні закупівлі України” другий рік поспіль проводить тендери за державною програмою централізованих закупівель ліків та медвиробів. На початку жовтня 2021 року минуло п’ять з половиною місяців від старту цьогорічних централізованих закупівель на порталі Prozorro. За цей час держпідприємство вже оприлюднило близько 900 процедур закупівель, на яких законтрактувало 314 позицій або 55% від загальної номенклатури 2021 року. Частина з цих закупівель були неуспішними, переоголошувалися повторно, ще частина — тривають і досі. Незважаючи на те, що досить багато позицій номенклатури ще перебувають в активній закупівельній стадії, вже зараз можна аналізувати перші результати цьогорічних централізованих закупівель.

Одним з показників ефективності підготовки та проведення закупівель є аналіз скарг, які подаються учасниками тендерів на розгляд адміністративної колегії Антимонопольного комітету України (далі — колегія АМКУ). Кількість скарг, як і їхній зміст, часто можуть підсвітити деякі проблемні моменти у роботі замовника, а також вказати шлях для майбутнього покращення закупівельних процесів.

Це дослідження містить детальний аналіз скарг, поданих на тендерах ДП “Медичні закупівлі України” протягом квітня-вересня 2021 року, а також рекомендації, які випливають з результатів аналізу. Аналіз поділений на дві частини: аналіз звернень, які стосуються умов тендерної документації, та тих, які стосуються рішень замовника щодо допущення чи недопущення учасників до аукціону (прекваліфікації).

Загалом за квітень-вересень 2021 року було подано та розглянуто колегією АМКУ 17 скарг на 15 тендерах. Разом з тим оскарження не мало значного негативного впливу на успішність закупівель, оскільки лише 3 з них не відбулися, інші ж завершилися укладанням договорів (9 закупівель) або тривають досі.

Як показав аналіз, учасники подавали скарги на закупівлях ДП “Медичні закупівлі України” приблизно так само часто, як і на медзакупівлях всіх замовників на Prozorro у цей період. 

У своїх зверненнях учасники оскаржували як умови тендерної документації (8 скарг), так і рішення тендерного комітету за результатами розгляду тендерних пропозицій (9 скарг). Найбільше оскаржували закупівлі медичних товарів для лікування онкозахворювань дорослих та серцево-судинних хвороб (разом 10 скарг).

В умовах тендерної документації найчастіше оскаржувалися медико-технічні вимоги до предмета закупівлі. Скарги на рішення замовника зазвичай стосувалися відповідності товару технічним вимогам тендерної документації, а також відповідності технічних документів умовам тендеру.

Колегія АМКУ у 10 випадках приймала рішення на користь ДП “Медичні закупівлі України”, і в 7 скаргах визнавала правим скаржника.

З результатів розгляду скарг можна винести кілька висновків, які будуть корисними як для учасників закупівель, так і для державного підприємства та відповідальних чиновників Міністерства охорони здоров’я:

  1. При оскарженні технічних та якісних вимог до лікарських засобів, що закуповуються, колегія АМКУ в першу чергу бере до уваги інформацію про дозволені для ввезення та застосування в Україні лікарські засоби. Разом з тим можливість подавати незареєстровані препарати, з подальшою їх реєстрацією за спрощеною процедурою, не має суттєвого впливу при застосуванні правила “наявності двох виробників товару” під час розгляду такого виду скарг. Важливо враховувати при формуванні номенклатури та медико-технічних вимог до предмета закупівлі.
  2. Скарги, що стосувалися переліку, змісту документів, які слід подавати у складі тендерної пропозиції, зазвичай вирішувалися на користь ДП “Медичні закупівлі України”. Це свідчить про якісно складену тендерну документацію.
  3. Тим не менш, одна вимога кілька разів була успішно оскаржена цьогоріч — це статус заявника лікарського засобу, який має повноваження засвідчувати частину технічних документів пропозиції учасника. ДП “Медичні закупівлі України” врахували позицію колегії АМКУ з цього питання і в подальших закупівлях уточнили визначення заявника.
  4. На кількох скаргах щодо результатів розгляду тендерних пропозицій учасників колегія АМКУ встановила, що замовник неправомірно відхиляв або допускав до аукціону учасників. Зважаючи на це, тендерному комітету слід більш ретельно перевіряти тендерні пропозиції учасників задля недопущення помилок на етапі прекваліфікації.
  5. З іншого боку, учасникам слід врахувати практику АМКУ стосовно скарг на результати розгляду тендерних пропозицій, щоб у майбутніх тендерах не припускатися помилок у оформленні та подачі документів на торги.

Ознайомитися з детальним аналізом можна за посиланням.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *