БФ “Пацієнти України” підготував дослідження на тему оскарження централізованих закупівель ліків та медвиробів ДП “Медичні закупівлі України” у 2021 році.
Державне підприємство “Медичні закупівлі України” другий рік поспіль проводить тендери за державною програмою централізованих закупівель ліків та медвиробів. На початку жовтня 2021 року минуло п’ять з половиною місяців від старту цьогорічних централізованих закупівель на порталі Prozorro. За цей час держпідприємство вже оприлюднило близько 900 процедур закупівель, на яких законтрактувало 314 позицій або 55% від загальної номенклатури 2021 року. Частина з цих закупівель були неуспішними, переоголошувалися повторно, ще частина — тривають і досі. Незважаючи на те, що досить багато позицій номенклатури ще перебувають в активній закупівельній стадії, вже зараз можна аналізувати перші результати цьогорічних централізованих закупівель.
Одним з показників ефективності підготовки та проведення закупівель є аналіз скарг, які подаються учасниками тендерів на розгляд адміністративної колегії Антимонопольного комітету України (далі — колегія АМКУ). Кількість скарг, як і їхній зміст, часто можуть підсвітити деякі проблемні моменти у роботі замовника, а також вказати шлях для майбутнього покращення закупівельних процесів.
Це дослідження містить детальний аналіз скарг, поданих на тендерах ДП “Медичні закупівлі України” протягом квітня-вересня 2021 року, а також рекомендації, які випливають з результатів аналізу. Аналіз поділений на дві частини: аналіз звернень, які стосуються умов тендерної документації, та тих, які стосуються рішень замовника щодо допущення чи недопущення учасників до аукціону (прекваліфікації).
Загалом за квітень-вересень 2021 року було подано та розглянуто колегією АМКУ 17 скарг на 15 тендерах. Разом з тим оскарження не мало значного негативного впливу на успішність закупівель, оскільки лише 3 з них не відбулися, інші ж завершилися укладанням договорів (9 закупівель) або тривають досі.
Як показав аналіз, учасники подавали скарги на закупівлях ДП “Медичні закупівлі України” приблизно так само часто, як і на медзакупівлях всіх замовників на Prozorro у цей період.
У своїх зверненнях учасники оскаржували як умови тендерної документації (8 скарг), так і рішення тендерного комітету за результатами розгляду тендерних пропозицій (9 скарг). Найбільше оскаржували закупівлі медичних товарів для лікування онкозахворювань дорослих та серцево-судинних хвороб (разом 10 скарг).
В умовах тендерної документації найчастіше оскаржувалися медико-технічні вимоги до предмета закупівлі. Скарги на рішення замовника зазвичай стосувалися відповідності товару технічним вимогам тендерної документації, а також відповідності технічних документів умовам тендеру.
Колегія АМКУ у 10 випадках приймала рішення на користь ДП “Медичні закупівлі України”, і в 7 скаргах визнавала правим скаржника.
З результатів розгляду скарг можна винести кілька висновків, які будуть корисними як для учасників закупівель, так і для державного підприємства та відповідальних чиновників Міністерства охорони здоров’я:
Ознайомитися з детальним аналізом можна за посиланням.