БФ “Пацієнти України” підготував дослідження “Аномально низька ціна на тендерах Державного підприємства “Медичні закупівлі України” за результатом аналізу закупівель 2020 — І пол. 2021 років.
Протягом крайніх двох років Державному підприємству “Медичні закупівлі України” вдалося отримати рекордно низькі для України ціни на ряд дороговартісних товарів під час централізованих закупівель лікарських засобів та медичних виробів. На деяких закупівлях вартість товару за результатом аукціону знижувалася до 80%.
Разом зі значним зниженням ціни виникають питання щодо формування очікуваної вартості закупівлі замовником, а також можливих ризиків, як-от невиконання договору, навмисний демпінг ціни з метою отримання контракту тощо. Частину відповідей на ці запитання можна отримати, проаналізувавши закупівлі держпідприємства, на яких у системі Prozorro була зафіксована так звана “аномально низька ціна” (далі — АНЦ).
Поняття АНЦ було введено в українські публічні закупівлі у квітні 2020 року. Воно передбачає, що учасник тендеру, цінова пропозиція якого після аукціону визначена системою аномально низькою, зобов’язаний надати обґрунтування запропонованої ціни, інакше його буде відхилено. Алгоритм системи Prozorro автоматично визначає АНЦ, про що з’являється відповідне повідомлення на сторінці закупівлі.
Для того, щоб з’ясувати, з чим пов’язана така значна економія на деяких закупівлях державного підприємства “Медичні закупівлі України”, було проаналізовано низку показників, які стосуються АНЦ на закупівлях держпідприємства. Це і обґрунтування АНЦ учасниками на торгах 2021 року, і статистика по минулорічних закупівлях, а також аналіз моніторингу Держаудитслужби і питання визначення очікуваної вартості закупівлі.
З квітня до 1 серпня 2021 року за бюджетною програмою 2301400 (здійснення централізованих закупівель лікарських засобів та медичних виробів) відбулися 137 аукціонів, з яких на 9 аукціонах була зафіксована АНЦ. Відсоток зафіксованих системою випадків низької цінової пропозиції, пояснення учасників щодо АНЦ та статистика рішень замовника за результатом розгляду таких пояснень корелюють з даними дослідження про АНЦ на Prozorro від Трансперенсі Інтернешнл Україна. Натомість значно вищою є кількість випадків АНЦ, на яких зафіксоване зниження ціни на 70% і більше.
АНЦ фіксувалася частіше у виробників медичної продукції, порівняно з дистриб’юторами, і в більшості випадків низька ціна пояснювалася спеціальною знижкою від виробника.
Позитивним є той факт, що на жодній з минулорічних закупівель з АНЦ не укладалися додаткові угоди щодо підняття ціни на товар, що свідчить про добросовісну поведінку учасників торгів у плані дотримання запропонованої ціни. Попри те, що не всі договори, укладені у 2020 році, є виконаними станом на серпень 2021 року, можна стверджувати, що АНЦ не вплинула негативно на ефективність проведення закупівель.
Не зважаючи на часом велику різницю між очікуваною вартістю закупівлі та початковими ціновими пропозиціями учасників торгів, ДАСУ не виявила порушень з боку держпідприємства на етапі формування очікуваної вартості закупівлі. Разом з тим незрозумілим залишається алгоритм формування Міністерством охорони здоров’я орієнтовної вартості лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються за державною програмою централізованих закупівель.
Аналіз закупівель показує, що Державному підприємству “Медичні закупівлі України” слід звернути увагу на підхід до формування очікуваної вартості на закупівлях, за якими у попередньому році була зафіксована АНЦ.
Також важливо, щоб кошти, які вдалося заощадити під час торгів — на момент підготовки дослідження це вже понад 322,8 млн грн, були вчасно спрямовані на додаткові закупівлі ліків та медвиробів для покриття 100% потреби у цих товарах.
Ознайомитися з повним дослідженням можна за посиланням.
Створення цієї публікації частково або повністю фінансується в рамках Програми МАТRА Посольства Королівства Нідерландів. Зміст та думки викладені в цій публікації є відповідальністю авторів та не обов’язково відповідають позиції Посольства.