Підсумки моніторингу закупівель медзакладів Мін’юсту та НАМН препаратів для лікування ВІЛ/СНІДу, туберкульозу та гепатитів

Підсумки моніторингу закупівель медзакладів Мін’юсту та НАМН препаратів для лікування ВІЛ/СНІДу, туберкульозу та гепатитів

Аналітики “Пацієнтів України” підготували звіт про результати моніторингу закупівель ліків від ВІЛ/СНІДу, туберкульозу та вірусного гепатиту С, проведених державними установами Національної академії медичних наук та Міністерства юстиції у другій половині 2020 року.

Аналітики «Пацієнтів України» підготували звіт про результати моніторингу закупівель ліків від ВІЛ/СНІДу, туберкульозу та вірусного гепатиту С, проведених державними установами Національної академії медичних наук та Міністерства юстиції у другій половині 2020 року.

За цей період були проаналізовані 14 процедур закупівель, здійснених Національним інститутом фтизіатрії і пульмонології ім. Ф.Г. Яновського, Інститутом епідеміології та інфекційних хвороб ім. Л.В. Громашевського та Центром охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України. Загальна вартість укладених договорів за цими тендерами склала 31,7 млн грн.

Аналіз показав, що на закупівлях цих замовників зберігаються ті самі тенденції, які мали місце на тендерах першого півріччя, описані в нашому попередньому звіті. У всіх завершених торгах участь брали лише по дві фірми, тобто мінімально необхідна кількість учасників. Так само мінімальною була й економія майже на всіх закупівлях, — ціна знижувалася на 1-2% від очікуваної вартості.

Лише на двох закупівлях вдалося досягти суттєвої економії: на закупівлі таблеток «Моксифлоксацину» ціна впала на 76%, а на закупівлі протитуберкульозних засобів у Центрі охорони здоров’я ДКВС вдалося зекономити понад 2 млн грн.

Однак навіть попри значну економію Центр охорони здоров’я закупив у СП у формі ТОВ «Оптіма-Фарм» протитуберкульозний засіб «Дельтіба» на 25% дорожче за, наприклад, цьогорічну ціну препарату для Національного інституту фтизіатрії і пульмонології ім. Ф.Г. Яновського.

Низька конкуренція може бути пов’язана з надмірними вимогами до учасників тендеру, наприклад, щодо подачі гарантійного листа від виробника лікарського засобу. Так само мало місце дискримінаційне об’єднання у один лот ліків, які виробляються в Україні багатьма виробниками, з препаратом, який не має аналогів в Україні і представлений однією торговою маркою.

Як результат, переможцями на тендерах стають ті ж фірми, що й у минулі роки, а на закупівлі не приходять нові учасники.

Порівняння цін на закуплені препарати показало, що загалом державні установи купують ліки приблизно за тими ж цінами, що й лікарні в регіонах, а часом і дешевше.

Однак при співставленні цін з централізованими закупівлями через міжнародні організації, закуплені відомчими закладами препарати є значно дорожчими. Наприклад, таблетки «Моксифлоксацин» виробництва ПрАТ «Технолог» були на 33% дорожчими в Інституту епідеміології та інфекційних хвороб ім. Л.В. Громашевського, та на 50% дорожчими у Центру охорони здоров’я ДКВС, ніж їх закупили у ПРООН для Міністерства охорони здоров’я. А препарат «Амоксил-К», який виробляється ПАТ «Київмедпрепарат», був придбаний Центром більш як удвічі дорожче, аніж ПРООН.

Також дослідження виявило, що державні установи закупили лише 11% проаналізованих за рік ліків напряму у виробників, а решту 89% — у вітчизняних дистриб’юторів. Замовникам слід було б докладати більше зусиль для здійснення багатомільйонних закупівель іноземних ліків безпосередньо у виробників за відкритими конкурентними умовами. Таку роботу, до прикладу вибудовує в останній рік, державне підприємство “Медичні закупівлі України”, яке часто закуповує ті ж позиції ліків, проте у більшості випадків напряму у виробників.

Аналіз показав, що є доцільним підняти питання про передачу закупівель ліків від ВІЛ/СНІДу, туберкульозу та вірусних гепатитів до державного підприємства «Медичні закупівлі України», яке нещодавно отримало статус централізованої закупівельної організації. Цього року державне підприємство почало централізовано закуповувати, до прикладу, ліки від ВІЛ/СНІДу, які раніше купувалися міжнародними організаціями. За результатами аукціонів підприємству вдалося отримати приблизно такі ж ціни на ліки, як і в міжнародних організацій, а деякі препарати вдалося придбати навіть дешевше.

Запровадження інструменту рамкових угод для ДП «Медичні закупівлі України» змогло би забезпечити відкритий та ефективний процес закупівель лікарських засобів для лікування ВІЛ/СНІДу, туберкульозу та гепатитів. Тому важливо завершити нормативне регулювання закупівель за рамковими угодами, зокрема, для держпідприємства «Медичні закупівлі», і надати можливість проводити закупівлі для інших бюджетних закладів та установ, в тому числі й для аналізованих нами державних установ. Таким чином можна буде забезпечити значну економію бюджетних коштів, а відтак закуповувати більшу кількість ліків для пацієнтів.

Детальний аналіз тут

 

Коментарі закриті.